38 - Izrael, Latrun a Jeruzalém, květen 2013

V květnu jsem se zase podíval do Izraele. Školení začínalo v neděli (což je jako naše pondělí) a protože jsem se po nočním letu chtěl vyspat, byl jsem v Tel Avivu už v sobotu ráno. Po pár hodinách spánku vyrážím do Rehovotu vyzvednout kolegu Leonida a jedeme na výlet. Dnešním cílem bylo muzeum tankových vojsk v Latrunu a pak Jeruzalém.
Muzeum v Latrunu není plošně velké, ale je tady vidět skoro celá historie tanků v této oblasti. Chybí sice tanky z 1. světové války, ale z ostatních období je tady vždy pár kousků. Taky není se co divit, těch válek v tomto regionu bylo a je pořád dostatek.
Raritou je ukázka skutečných rozměrů uvnitř tanku - jeden starý Patton je takto rozpůlený a člověk vidí, že místa je uvnitř fakt málo. Našel jsem i jeden T-55 v arabských barvách a jednu T-34ku, čili známé tvary...
Muzeum je umístěno kolem bývalé britské policejní stanice, které byly vybudovány po celé Palestině v době bristké správy po první světové válce. Konstrukce budovy je opravdu robustní, přežila i několikanásobné dobývání v roce 1948. Budovu tehdy obsadili Jordánci a protože leží na strategickém místě u silnice do Jeruzaléma, snažili se ji Izraelci dobýt. Několikrát, neúspěšně. Zahynulo při tom i několik Čechů - přistěhovalců.
Kontrastem k tankům je klášter v Latrunu na protějším kopečku - ticho a klid. Klášter je známý svými víny (jsou opravdu skvělá) a pokud mám správné informace, etikety na láhve se tisknou v Betlémě na stroji, který jsem tam před dvěma roky instaloval....
Po "malé" odbočce z Latrunu do Kiryat Gatu a zpátku do Rehovotu (zařizovali jsme urgentní odeslání dílů pro stroj na veletrhu v Turecku) pokračujeme do Jeruzaléma. V arménské čtvrti mají v obchůdkách otevřeno, tak kupuji mé drahé polovičce něco k svátku. Cena je tady asi 5x nižší než na hlavních uličkách v arabské čtvrti....
Jdeme ještě k Západní zdi a pak ke Svatému hrobu. Jsem překvapen, jak je tady málo lidí (sobota, pozdě odpoledne) a tak fotím. Podařilo se mi poskládat fotku celého Svatého hrobu a fresky u vchodu - obojí přesahuje rozměr jedné fotky, tak to skládám jako panorama.
Při cestě zpátky do Tel Avivu zastavujeme v Abu Ghoshi - doporučená restarace Caravan má plno a tak jdeme kousek do kopce. Tady stojí sice menší, ale jinak suprová restaurace s výhledem na Jeruzalém a tak si dáváme trochu opožděný oběd/večeři.
No a pak už jenom zpátky a další dny v týdnu byly jenom pracovní....